Eigen, vrije manier

Théo Van Rysselberghe schildert aanvankelijk in een impressionistische stijl. Dat verandert wanneer hij in 1886 in Parijs op een tentoonstelling Georges Seurats Zondagmiddag op het eiland La Grande Jatte ziet. Dit pointillistische schilderij maakt zo’n indruk op hem dat hij zelf ook in de stippeltechniek gaat werken, maar op een eigen, vrije manier.

Tijdloos karakter

In juli - voor de middag is daar een mooi voorbeeld van. Het gaat Van Rysselberghe hier vooral om de weergave van de zomerse sfeer en het heldere licht. De vijf vrouwen hebben geen contact met elkaar en zijn ieder voor zich bezig. Dat versterkt de sfeer van rust en stilte op deze zomermiddag en geeft het tafereel ook een tijdloos karakter.

Maria Monnom

Van Rysselberghe begint in de zomer van 1889 aan dit schilderij. De vrouw in de blauwe jurk links op de voorgrond is Maria Monnom, met wie hij in de herfst zal trouwen. De familie Monnom verblijft die zomer in Thuin, in het zuiden van België. De tuin die hier is afgebeeld, is waarschijnlijk de boomgaard van de nabijgelegen abdij van Aulne.