Textuur, kleur en sfeer

Zijn vroegste beelden zijn geabstraheerde mens- en dierfiguren, zoals de aangrijpende sculptuur Stervend paard. Vanaf de jaren vijftig maakt hij streng geometrische ijzersculpturen, waarin hij principes toepast als symmetrie, draaiing en herhaling. Na deze fase ontstaan veel vrijere beelden, met combinaties van afgedankte en natuurlijke materialen. Daarbij gaat het Visser vooral om textuur, kleur en sfeer. Een mooi voorbeeld is Springend: op een ‘sokkel’ van stro rust een fragiele constructie van glasplaten en struisvogeleieren, bekroond door een uitwaaierend boeket van struisvogelveren.

Potloodtekeningen en collages

Parallel aan de beelden ontstaan grote potloodtekeningen van geabstraheerde motieven uit de natuur zoals planten, bomen en bergen. In collages gebruikt Visser vaak uitgeknipte foto’s van onderwerpen uit zijn omgeving, zoals van zijn hond in Dora op de vlucht of van werken van illustere voorgangers zoals Brancusi en Arp.

Art & Project

Carel Visser was verbonden aan de prestigieuze galerie Art & Project (1968-2001). In 2013 schonk Adriaan van Ravesteijn (1938-2015), de voormalige galeriehouder, ruim tweehonderd kunstwerken aan het Kröller-Müller Museum. De werken in deze presentatie zijn afkomstig uit deze schenking en uit de collectie van het Kröller-Müller.

Afbeeldingen: Carel Visser, Stervend paard, circa 1949 / Dora op de vlucht, 1983 (foto: R. Klein Gotink) / Springend, 1982 (foto: R. Klein Gotink)