De werken van Charlotte Posenenske (Wiesbaden, 1930-Frankfurt am Main, 1985) bestaan uit series in een onbepaalde oplage. Volgens een aantal regels kunnen ze – ook door anderen – steeds opnieuw worden gemaakt en met elkaar worden gecombineerd. Met haar radicale en ‘democratische’ opvattingen over materiaal, productie en auteurschap heeft Charlotte Posenenske een stempel gedrukt op de conceptuele en minimalistische kunst van de jaren zestig. 

Minimalistische series

Charlotte Posenenske begint als schilder, maar voelt zich beperkt door het platte vlak en zet al snel de stap naar ruimtelijke werken. De vormen van Serie B (1967) worden als reliëfs aan de wand gehangen, maar ook als objecten in de ruimte geplaatst. In 1968 volgen Serie D en Serie DW, die door hun formaat en vorm doen denken aan ventilatieschachten.

Participatie

Hoewel Charlotte Posenenske zichzelf niet beschouwt als een politiek kunstenaar, heeft ze een uitgesproken visie op de maatschappelijke verhoudingen, die volgens haar rationeel, concreet, toegankelijk en democratisch moeten zijn. Met haar werk wil ze hiervoor een standaard zetten: de gebruikte materialen zoals karton en staal zijn goedkoop, de werken worden voor vaste, lage prijzen verkocht en de samenstelling en installatie van haar modulaire systemen kan door ‘iedereen’ worden gedaan: kopers, tentoonstellingsmakers en zelfs het publiek, zoals bij de beweegbare elementen van Serie E. Haar maatschappelijke betrokkenheid komt ook tot uiting in de installaties die ze uitvoert in openbare ruimtes, zoals luchthavens, treinstations, conferentiezalen en op straat.

Hedendaagse reflectie

Teleurgesteld in de maatschappelijke reikwijdte van de kunst laat Charlotte Posenenske in 1968 de kunstwereld achter zich en gaat sociologie studeren. Haar werk en haar opvattingen bieden echter nog steeds aanknopingspunten voor jongere generaties kunstenaars. In het Kröller-Müller Museum reageren Ruth Buchanan (New Plymouth, 1980) en Yeb Wiersma (Groningen, 1973) op het werk van Charlotte Posenenske. Beide kunstenaars onderzoeken in hun werk de grens tussen kunst en dagelijks leven.

Rondleiding zaterdag en zondag

Als onderdeel van Ruth Buchanan’s werk begint elke zaterdag en zondag om 14.00 uur een rondleiding met een beveiliger in de tentoonstellingszaal.

Charlotte Posenenske. Lexicon van oneindige beweging is samengesteld door Suzanne Wallinga en Eloise Sweetman, in nauwe samenwerking met de Charlotte Posenenske Estate in Frankfurt.

Achtergrondinformatie over de makers en kunstenaars

Lees meer in de tentoonstellingsgids

In Mooi Zo! van Ede TV zie je een reportage over de tentoonstelling. Jannet de Goede (hoofd presentatie) vertelt in een interview meer over Posenenske’s boeiende werk:

Afbeeldingen: Charlotte Posenenske, Lexicon of Infinite Movement (Lexicon van oneindige beweging), installatiefoto Kröller-Müller Museum, 2019. Courtesy Burkhard Brunn, Estate of Charlotte Posenenske & galerie Mehdi Chouakri. Foto: Marjon Gemmeke / Charlotte Posenenske, Serie D Vierkantrohre (1967/2019), Kröller-Müller Museum, 2019. Courtesy Burkhard Brunn, Estate of Charlotte Posenenske & galerie Mehdi Chouakri. Foto: Marjon Gemmeke / Series E Grosser Drehflügel (Grote draaiende vanen), 1967/68, Frankfurt am Main vliegveld (met Charlotte Posenenske) / Ruth Buchanan, Split, Splits, Splitting (2019), Kröller-Müller Museum, 2019. Courtesy de kunstenaar en Hopkinson and Mossman. Foto: Marjon Gemmeke