In 2009 koopt het museum op een veiling Constructie 2 grasrollen uit 1967 van Jan Dibbets (1941). Daarop schenkt de kunstenaar vier vergelijkbare werken uit dezelfde periode, omdat hij de ‘constructie’ een context wil geven. Met deze schenking beschikt het museum in één klap over een bijzondere groep werken binnen het oeuvre van Dibbets.
Ploegen, harken, graven
In 1967 besluit Dibbets vrij abrupt te stoppen met schilderen. Na een studieperiode in Londen neemt zijn werk een bijzondere wending. Hij begint schetsen en studies te maken voor geometrische composities in het landschap. Het zijn voorstellen voor ingrepen in het landschap, door bijvoorbeeld het ploegen, harken of graven van cirkels en rechthoeken, en het spelen met perspectief. Als vanzelf gaat ook de fotografie een rol spelen in zijn werk.
Voor het eerst uitgevoerd
De meeste van deze ‘constructies’ zijn nooit gerealiseerd en worden nu voor het eerst uitgevoerd in de beeldentuin en in Het Nationale Park De Hoge Veluwe. In het museum zijn Dibbets’ voorstellen te zien, vaak eenvoudig maar verrassend doeltreffend getekend op ruitjespapier of in collagevorm, voorzien van aantekeningen en instructies in de kantlijn. Ze zijn te zien met andere werken uit dezelfde tijd.