Marinus BoezemAl aan het begin van zijn loopbaan zegt Boezem de traditionele, ambachtelijke opvattingen over kunst vaarwel en begint hij met het maken van werken die dicht bij het echte leven staan. Hij gebruikt bewust niet-artistieke materialen en streeft ernaar, de beeldende kunst buiten de muren van het museum te brengen. Vaak verkoopt Boezem zijn kunstwerken slechts als een idee op papier en worden ze pas gerealiseerd in de tentoonstellingszaal.

De Shows

De Shows, een reeks van vijftien tekeningen gemaakt tussen 1964 en 1969, zijn kenmerkend voor Boezems vroege periode en voor het conceptuele karakter van zijn werk. Het zijn ontwerpschetsen voor tentoonstellingsprojecten die op bestelling gerealiseerd kunnen worden. Boezem maakt van de Shows een gestencilde oplage van vijftig of honderd exemplaren en stuurt deze naar relaties in de kunstwereld, of hij brengt ze zelf aan de man door als een soort handelsreiziger langs de verschillende instituten te gaan met de tekeningen in een koffertje.

Lucht en wind

Voor een groot aantal Shows gebruikt Boezem lucht en wind als materiaal: van Luchtplastiek (Show X, 1967), een opbollende halve bol van zwart plastic, tot de Soft Room (Show XV, 1968) waarin de kleedjes op de tafels opfladderen door ventilatoren. Veel van de Shows zijn als een environment: de bezoeker loopt door de warme en koude luchtstromen van Immateriële ruimte (Show V, 1965) of begeeft zich in de Gordijnenkamer (Show IX, 1965) waarvan de wanden van stof ‘wapperen’. Of de bezoeker is mede-maker van de sculptuur: hij blaast lucht met de spuitbussen van Picturale illusies (Show III, 1964-1965) of draait het Wentelpaneel (Show VII, 1965) en verplaatst zo de lucht in de ruimte.

Een aantal van de vijftien Shows is geheel of gedeeltelijk uitgevoerd. Voor het eerst worden ze nu alle vijftien tegelijkertijd gerealiseerd in het Kröller-Müller.

Marinus Boezem, Show III, Picturale illusies, 1964-1965 / Show V, Immateriële ruimte, 1965 / Show VII, Wentelpaneel, 1965 / Show XV, Soft Room, 1968