Pierre Huyghe in de beeldentuin

In de beeldentuin is voor het eerst in jaren een grote ingreep door een kunstenaar uitgevoerd. La Saison des Fêtes van Pierre Huyghe bestaat uit een cirkelvormige tuin, omgeven door een landschap van zandheuvels. Onder de 3300 m³ zand die hiervoor is aangevoerd is het oorspronkelijke terrein vrijwel verdwenen. In deze tuin zelf draait alles om gewassen, verbonden met feestdagen van over de hele wereld. Je vindt hier eenjarige en vaste planten, bollen, heesters en bomen, met als blikvanger een palmboom tussen de zandbergen. Met de bloei van de verschillende planten worden de feestdagen, de seizoenen en de maanden van het jaar telkens opnieuw actueel. Het werk van Pierre Huyghe neemt zeer verschillende vormen aan: van objecten, foto’s, tekeningen, films en muziek tot levende organismen. La Saison des Fêtes is een zelf genererend systeem, waarvoor de kunstenaar de aanzet heeft gegeven, maar dat zich vervolgens verder ontwikkelt.

Hieronder zie je een time-laps van de uitvoering van het werk.

Nature based

Om de openstelling van deze tuin te markeren is in het museum de tentoonstelling Nature based te zien met (video)werk van enkele zeer uiteenlopende kunstenaars. Te zien zijn Pierre Huyghe’s films Streamside Day (2003) en Untitled (Human Mask) (2014). Van Oscar Santillan zijn Accompaniment (2012) en The Manifesto of Goodness (2012) opgenomen. Van Persijn Broersen en Margit Lukács is de film Establishing Eden (2016) te zien.

Uit de eigen collectie presenteert het museum To Place (1990-2011), een serie van, tot nu toe, tien kunstenaarsboeken van Roni Horn samen met vier films van Lon Robbé: Giraf (2002), Slow Tide (2003), Wink Blink (2004) en Surface (2004).

Foto's:  stills uit Pierre Huyghe, Untitled (Human Mask), 2014 en slides uit Oscar Santillan The Manifesto of Goodness, 2012 / Pierre Huyghe, La Saison des Fêtes, 2010 (uitvoering 2016), foto: Walter Herfst