Leermeester Titiaan

Dit statige maar ook statische portret vormt een groot contrast met het latere oeuvre van Tintoretto, dat uitmunt in levendige, kleurrijke voorstellingen uit de Bijbel en de geschiedenis. Aan het begin van zijn carrière schildert de Venetiaanse kunstenaar in de stijl van zijn beroemde leermeester Titiaan, die zijn personages vaak afbeeldt tegen een effen, donkere achtergrond en alleen het gezicht en de handen gedetailleerd en sterk uitgelicht weergeeft.

Donkere achtergrond

Ook de onbekende man op dit schilderij van Tintoretto staat voor een donkere achtergrond, waarin slechts vaag een stenen balustrade zichtbaar is met daarop de datering van het schilderij. De mantel van de man vormt een egaal, gesloten zwart vlak, dat nauwelijks afsteekt tegen de achtergrond van het schilderij.

Sterke lichteffecten

Tegen al dit donker laat Tintoretto het gezicht van de man en de bontranden van de mantel sterk oplichten. Alle aandacht gaat uit naar deze delen van het schilderij. Iets subtieler valt het licht op de handen, gestoken in leren handschoenen met gele manchetten. Het ernstige gezicht met de levendige ogen en de zacht glanzende, afhangende bontkraag zijn verfijnd en tot in detail weergegeven.