Stille plek

Voor zijn imposante sculptuur Echo van de Veluwe kiest de Nieuw-Zeelandse beeldhouwer Chris Booth een stille plek in de beeldentuin: een kleine zandheuvel, enigszins verscholen tussen de bomen. Het werk is daar geplaatst ‘als een golfbeweging van de wind’, zoals hij het zelf omschrijft.

Spiraal

Zoals gebruikelijk bij een beeld dat Booth voor een specifieke plek maakt, komt het materiaal uit de directe omgeving: 310 zwerfkeien die zo’n 150.000 jaar geleden vanuit het noorden door gletsjers zijn aangevoerd. De zwerfkeien vormen een spiraal of helix, een vorm die je ‘overal in de natuur maar ook in de kunst vindt’, aldus Booth. ‘Zowel de Maori als de Kelten – ik stam van allebei af – gebruikten haar al in hun werken.’

Ceremonies

Aan Echo van de Veluwe wordt twee zomers lang op locatie gewerkt, nadat er op de zandheuvel een kleine ceremonie is gehouden, uit respect voor de plek en haar geschiedenis vanaf de vroegste bewoning tot heden. De ceremonie wordt voltrokken door de oudste inwoner van Otterlo. Hij wijdt het beeld uiteindelijk ook in, in het bijzijn van Nieuw-Zeelandse Maori’s en inwoners van Otterlo.

Echo van de Veluwe - schema

Download: overzicht van alle gebruikte keien en hun afkomst (pdf)