Kleuren en technieken

Van Gogh ziet in Parijs voor het eerst het werk van de impressionisten. Hij beseft dat zijn palet donker en ouderwets is en gaat experimenteren met lichtere kleuren en andere schildertechnieken. Ook raakt hij geïnteresseerd in Japanse kunst en begint hij samen met zijn broer Theo Japanse prenten te verzamelen.

Japanse prentkunst

Deze ontwikkelingen hebben hun weerslag in Grasgrond. Daarin kiest Van Gogh voor een close-up van een grasveld, een compositie die ook veel voorkomt in de Japanse prentkunst, Hij zoomt in op ieder individueel grassprietje en bloemetje en schildert ze met veel detail en verfijning in een licht en kleurrijk palet.

Razendsnel en ingrijpend

Van Gogh gebruikt een doek dat hij al zo’n tweeënhalf jaar eerder in Nuenen had beschilderd: op röntgenopnames is onder Grasgrond een vrouwenhoofd met kap te zien. Het grote contrast tussen zijn sombere kleurgebruik in zijn Nuenense periode en zijn kleurrijke en lichte palet in Parijs is indrukwekkend. Zijn razendsnelle en ingrijpende ontwikkeling in stijl wordt dus letterlijk belichaamd in dit doek.Grasgrond Van Gogh onderschildering

Meer lezen over dit onderzoek? Ga naar de website van TU Delft