Los van het realisme

In Arles is Van Gogh ver weg van het artistieke milieu in Parijs. Hij zet definitief een zoektocht naar een eigen stijl in en maakt zich los van het realisme. Zo zijn de kleuren in dit stilleven niet ‘naar de natuur’. In het bruin van de aardappels zijn rode en blauwe toetsen te zien, en het heldere geel van de schaal werpt een blauwe schaduw op het witte tafelkleed.

‘Mandenvlechtersstijl’

Het tafelblad is weergegeven met smalle, pasteuze en vooral horizontale streken. De achtergrond is een combinatie van brede verticale en horizontale streken die doet denken aan vlechtwerk en daarom ook bekend staat als Van Goghs ‘mandenvlechtersstijl’. De verfstreken vormen een zelfstandig element in de compositie, ze zijn net zo belangrijk als de voorstelling die ze weergeven.

Laatste test

Dat Van Gogh nu juist aardappels kiest als onderwerp kan worden gezien als een laatste test voor zichzelf. Het is alsof hij zijn nieuwe ideeën nog even wil oefenen op een motief waarmee hij in het verleden veel ervaring heeft opgedaan, voordat hij zich waagt aan ambitieuzere composities.