‘Een tip: “Neem de tijd. Het gaat veelal om grote werken die je in één seconde kunt “zien”, maar die je kippenvel bezorgen als je rustiger je gang gaat”.’ Directeur Benno Tempel in See All This

Kunstwerk van Gianni Colombo, Topoestesia waarbij je door een gang mag lopen met schots en scheven wandenTussen begin- en eindpunt

Open einde is passend bij de laatste maanden van het jaar: de winter, een tijd van overgangen, staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. In de donkere dagen rond de winterzonnewende (21 december) viert de mens al eeuwenlang het langzaam terugkerende licht. De kunstwerken in Open einde vormen een doorgang tussen een begin- en eindpunt, of nemen je mee op een reis van A naar B, zoals Airport, een geluidsinstallatie van de Chinese kunstenaar Zhou Tiehai (1966) die een denkbeeldige luchthaven creëert. Verderop loop je door Topoestesia van Gianni Colombo (1937-1992), een duizelingwekkende doorgang.

Detail van het kunstwerk Bone Curtain, een gordijn van botten en bloedrode touwen, van Marina Abramović en Ulay Uitgelicht: Bone Curtain van Marina Abramović / Ulay

Het spannende Bone Curtain is gemaakt van ratelende botten en bloedrode touwen. Het gordijn, van kunstenaarsduo Marina Abramović (1946) en Ulay (1943-2020), hangt van wand tot wand; je moet er dwars doorheen. De kunstenaars dwingen je zo om een drempel over te gaan. Bone Curtain verbeeldt de grens tussen leven en dood. Of je er nu van gruwelt of het prachtig vindt, het erdoor heenlopen doet wat met je.

Kunstwerk bestaande uit een installatie met wanden, sculptuur en meubels van Franz WestUitgelicht: Clamp van Franz West

In de installatie Clamp nodigt Franz West (1947-2012) je uit met een onbekende te bellen. De wanden zijn beplakt met pagina’s uit het oude telefoonboek van Otterlo. Oorspronkelijk stond er in Clamp ook een werkende, vaste telefoon. Het was een verwijzing naar de momenten waarop West, werkend in zijn atelier, gestoord werd door een belletje. Na zo’n onderbreking kon de kunstenaar weer met frisse ogen naar zijn werk kijken. Je mag in Clamp nog steeds bellen, wie weet wie je te pakken krijgt…

Museumzaal met een installatie van hangende zware keien en een wand met cirkels gemaakt met uitgewreven modder Ondertussen op zaal: ontdek twaalf kunstenaars in twaalf weken

Speciaal voor Open einde organiseert het museum talks in de tentoonstelling. Elke donderdag (met uitzondering van de kerst- en voorjaarsvakantie) om 14.00 uur nemen afwisselend Benno Tempel (directeur), Jannet de Goede (hoofd presentatie) en Marijn Geist (junior conservator) je mee in hun verhaal over de kunstenaars waarvan werk in Open einde te zien is. In 15 minuten vertellen zij meer over de kunstwerken en hoe de tentoonstelling tot stand is gekomen.

Lees meer

Kunstbaden

Ervaar kunst met al je zintuigen en schrijf je in voor een workshop KunstBaden! Tijdens het KunstBaden word je uitgenodigd om je open te stellen, te vertragen, je zintuigen te gebruiken en je te laten verrassen door de kunstwerken. KunstBaden is een nieuwe vorm van kunstbeleving en een afgeleide van het bekende Bosbaden. Zo ontdek je de kunst in Open einde niet alleen met je hoofd maar met je hele lijf. De workshop kost €5,00 pp exclusief entree voor museum en park.

Lees meer

Grootletterteksten 

Download hier de zaalteksten in groot formaat letters

Foto’s: Franz West, Clamp, 1995 (foto: Marjon Gemmeke) / Gianni Colombo, Topoestesia, 1980 (foto: Tom Haartsen) / Abramović / Ulay, Bone Curtain (1985) -detail (foto: Marjon Gemmeke) / Zaaloverzicht Open einde met Suspended Stone Circle van Ken Unsworth en River Avon Mud Circles van Richard Long (foto: Marjon Gemmeke)