Als partner van sonsbeek2020 presenteert het museum in de zomer van 2020 drie solotentoonstellingen van kunstenaars die nog niet of nauwelijks een rol spelen binnen de geschiedenis van de moderne kunst: de Nederlandse Sedje Hémon, de Pakistaan Imran Mir en de Braziliaan Abdias do Nascimento. De semi-retrospectieven zijn samengesteld door Bonaventure Ndikung, de curator van sonsbeek20→24.

Abdias do Nascimento. Being an event of love

Het werk van de Afro-Braziliaanse dichter, toneelschrijver, essayist en politicus Abdias do Nascimento (Franca, 1914-Rio de Janeiro, 2011) is geworteld in de Afrikaanse traditie. In zijn schilderijen gebruikt hij symbolen, mythen, concepten en aforismen uit het oude Egypte, en de West-Afrikaanse bevolkingsgroepen Yorubas en Ashantis. Nascimento’s schilderijen worden bevolkt door Orisha’s, geesten of bovennatuurlijke wezens uit met name de Yoruba-religie, geschilderd in felle, ongemengde kleuren.

An event of love

Zijn werk trotseert traditionele kunsthistorische categorieën als figuratie of abstractie. Nascimento spreekt zelf over kunst als ‘an event of love’, en als ‘een gebaar van menselijke en culturele integratie’. In de jaren zeventig was Nascimento zeer actief in de internationale Pan-Afrikaanse beweging en leefde hij langere perioden in ballingschap waar hij een groot deel van zijn oeuvre maakte.

Nobelprijs

In 2004 werd Nascimento genomineerd voor de Nobelprijs van de vrede voor zijn jarenlange strijd tegen de raciale misstanden in Brazilië.

Sonsbeek en het Kröller-Müller Museum

Het Kröller-Müller Museum en Sonsbeek hebben een lange gezamenlijke geschiedenis. Al bij de derde versie van Sonsbeek in 1955 wordt Bram Hammacher, directeur van het Kröller-Müller Museum van 1947 tot 1963, lid van het selectiecomité. Zijn opvolger Rudi Oxenaar, directeur van 1963 tot 1990, is curator van de zesde aflevering: Sonsbeek buiten de perken (1971). In de loop van de tijd zijn diverse werken die op de tentoonstelling in Arnhem te zien waren, aangekocht door het museum, zoals Le cri (Le couple) (1928-1929) van Jacques Lipchitz, Trowel (1971) van Claes Oldenburg en Secrets of the waters (for Mnemosyne) (2008) van Ana Maria Tavares. En er staan twee Sonsbeekpaviljoens in de beeldentuin van het museum: het Rietveldpaviljoen (1964-1965, ontwerp 1954-1955) en het Van Eyckpaviljoen (2005, ontwerp 1965-1966).

Bij deze solotentoonstellingen verschijnt een publicatie onder redactie van Bonaventure Ndikung.

Website Abdias do Nascimento: www.ipeafro.org.br (Portugees)

De tentoonstelling Abdias do Nascimento. Being an event of love komt tot stand in samenwerking met:

Afbeeldingen: Abdias do Nascimento, Afro-Brazilian Theogony n. 2: Iansan, Obatala, Oshun, Oshossi, Yemanja, Ogun, Ossaim, Shango, Eshu, 1972 / Abdias do Nascimento, Afro Standard, 1993 / Abdias do Nascimento, Bay of Blood (Luanda), 1996 / © IPEAFRO (Instituto de Pesquisas e Estudos Afro-Brasileiros / Afro-Brazilian Studies and Research Institute)