Autodidact

Paul Signac wil eigenlijk schrijver worden, maar na het zien van impressionistische schilderijen van Claude Monet besluit hij te gaan schilderen. Signac volgt geen opleiding, hij leert het vak door vele uren te schetsen en veel te experimenteren. Wanneer hij bevriend raakt met Georges Seurat verandert zijn leven.

Pointillisme

De twee kunstenaars zijn niet meer tevreden met het kleurgebruik en de losse penseelstreken van de impressionisten. Samen ontwikkelen ze een nieuwe, gestructureerde techniek, waarbij kleuren alleen worden gemengd met wit en rechtstreeks in kleine stipjes op het doek worden aangebracht. Op deze manier versmelten de kleuren pas in het oog van de beschouwer met elkaar, en creëren een van licht zinderend, vibrerend effect. Vanwege de kenmerkende stipjes wordt de stijl ‘pointillisme’ genoemd.

Zee- en havengezichten

Signac schildert vooral zee- en havengezichten, zoals dit gezicht op Collioure, een Frans stadje aan de Middellandse Zee. De bleke kleuren geven het effect van de mediterrane zon weer, die volgens de kunstenaar ‘de schaduwen ontkleurt, de lokale kleuren tempert en de heldere lucht ijler maakt’.