Slordig

Dit werk wordt in 1912 voor Helene Kröller-Müller in Parijs verworven door een zekere Leonard. In loop der jaren ontstaat steeds meer twijfel over de authenticiteit. Het doek is slordig geconstrueerd en geschilderd. Stilistisch gezien zijn er tal van aspecten die moeilijk met de hand van Van Gogh te verenigen zijn.

Toets, kleur en perspectief

Zo is de verftoets niet ritmisch, maar vlak en rommelig aangebracht en ook de kleuren zijn niet echt karakteristiek voor Van Gogh, zoals de leverkleurige partijen in de velden voor de bergketen. Ten slotte is het perspectief zeer ‘gedrukt’: het middenplan geeft geen overtuigende indruk van de afstand tussen de voorgrond en de Alpilles op de achtergrond. Dit wijst erop dat de maker niet met het landschap bekend was. 

Foto’s

Dit berglandschap is vermoedelijk samengesteld uit elementen van een aantal Van Gogh-werken. Het lijkt er sterk op dat daarvoor foto’s van die werken zijn gebruikt. Opvallend genoeg namelijk komen de kleuren van de originele werken nauwelijks tot niet terug in deze vervalsing.