Klassiek

Aristide Maillol raakt tijdens een reis door Griekenland onder de indruk van de klassieke beeldhouwkunst. De invloed hiervan is in veel van zijn beelden zichtbaar. Hij is bij uitstek de beeldhouwer van het vrouwelijk naakt en van de schoonheid van het vrouwelijk lichaam.

Monument

L’Air is de tweede versie van de stenen sculptuur die Maillol in 1939 maakt als monument voor gesneuvelde vliegeniers. De achteroverleunende vrouw lijkt, rustend op haar rechterheup, te balanceren tussen stilstand en beweging, alsof ze elk moment kan worden meegevoerd door de wind. Na zijn dood wordt dit naakt behalve in brons ook gegoten in een loodlegering, die het beeld een bijzondere lichte, zachte huid geeft. Het beeld bestaat in een oplage van zes exemplaren.

Rust

Door de evenwichtige houdingen en de gladde, ronde vormen drukken Maillols naakten een grote uiterlijke en innerlijke rust uit. Met hun klassieke, tijdloze schoonheid zijn de beelden volstrekt tegengesteld aan het werk van zijn vriend en tijdgenoot Auguste Rodin, die met zijn dynamische figuren juist de emotie en het individuele wil weergeven.