Neutrale schilderkunst

Vanaf 1965 gebruikt Daniel Buren voor zijn installaties uitsluitend gestreept markiezendoek. De twee buitenste witte banen beschildert hij telkens met witte verf, waardoor een minimaal schilderij ontstaat. Met deze manier van werken, die zijn handelsmerk wordt, wil hij een absoluut neutrale schilderkunst realiseren, zonder enige specifieke betekenis of inhoud. Het is vooral de plaats die hij de doeken geeft, waardoor ze betekenis krijgen.

Kritisch commentaar

Buren geeft hiermee een kritisch commentaar op de functie van het schilderij en de traditionele wijze van presenteren in en buiten de musea. Door zijn schilderijen op zeer ongewone plekken in een museum of elders in de openbare ruimte te plaatsen, prikkelt hij de beschouwer op een andere manier naar schilderkunst te kijken.

Instructies

In 1976 maakt Buren Peinture sur toile voor het Kröller-Müller Museum: zestien gestreepte doeken in de kleuren blauw, bruin, oranje, rood en zwart. Wanneer de doeken worden tentoongesteld, worden ze altijd, volgens zijn instructie, in dezelfde volgorde in het museum geplaatst.