Koop je ticket

Bezoekers bij Faggio di Otterlo van Giuseppe Penone - Visitors with Faggio di Otterlo by Giuseppe Penone , foto Valerie Spanjer

Natuurlijk in het Kröller-Müller Museum

Geen museum in Nederland is zó verweven met de natuur als het Kröller-Müller Museum. Oprichter Helene Kröller-Müller vond dat je je in de rust van de natuur veel beter op kunst kan concentreren en ervan kan genieten dan in de drukte van de stad. Vandaag de dag beleef je hier nog steeds topkunst, midden in de rust en stilte van de natuur.

Door de bomen het bos

De klimatologische crises zijn groot en ingewikkeld. Een simpel antwoord bestaat niet. Sterker nog, in de wirwar van meningen, oplossingen en discussies zien we vaak door de bomen het bos niet meer. Waar te beginnen? Hoe richt je je (eigen) leven in om ‘goed te handelen’? En hoe kun je het best luisteren? Met wie ben je eigenlijk in gesprek? Door de bomen het bos stelt deze vragen aan de orde en nodigt je uit om, midden in de fraaie natuur die het Kröller-Müller Museum omringt, stil te staan bij jouw rol.

De vier kunstenaars

Eija-Liisa Ahtila, April

Eija-Liisa Ahtila

In het werk van Eija-Liisa Ahtila (1959, Hämeenlinna) speelt de helende werking van het verblijven in de natuur vaak een hoofdrol. Tegelijkertijd stelt Ahtila in haar multimediale installaties de vraag hoe de grootsheid van de natuur kan worden verbeeld en vastgelegd. Daarbij wil ze de natuur een volwaardige gesprekspartner laten zijn.

 

Julian Charrière, Limen 16.68° - WNW, 2021Julian Charrière

In zijn fotoseries Limen onderzoekt Julian Charrière (1987, Morges) de manier waarop de verbeelding van het landschap in kunst de menselijke blik op de ‘echte natuur’ vormt. Hij stelt de vraag in hoeverre het beeld van de natuur niet allang vervormd is door de voorstelling ervan in de kunst door de eeuwen heen.

 

Andy Holden, The Opposite of Time (A Social History of Egg Collecting)Andy Holden

Andy Holden (1982, Bedford) kijkt in Natural Selection naar vogels. Die blijken vaak zeer vroegtijdige aankondigers te kunnen zijn van onheil: het uitsterven van soorten en de achteruitgang van de natuur. In zijn werk draait het om het respectvol omgaan met die natuur en het nemen van verantwoording door letterlijk en figuurlijk te luisteren naar de vogels. Soms is het zelfs een oproep om te handelen naar de voortekenen.

 

Hans Op de Beeck, The Settlement (indoor), 2016, foto Stella OjalaHans Op de Beeck

The Settlement van Hans Op de Beeck (1969, Turnhout) lijkt een filmbeeld van een idyllisch dorp in zuidoost Azië, dat westerlingen vaak ‘goed’ kennen van hun vakantiereizen. Maar alle kleur is eruit verdwenen, alles is dezelfde kleur grijs. De idylle is voor de (denkbeeldige) bewoners van het dorp dagelijkse realiteit. Leven óp het water is bittere noodzaak om te kunnen voorzien in hun levensonderhoud en tegelijkertijd is het een dreigende omgeving door de stijging van het zeewaterniveau onder invloed van klimaatveranderingen.

Lees de zaalteksten

Download hier de zaalteksten in groot formaat letters


Activiteitenprogramma

Met een uitgebreid activiteitenprogramma word je uitgedaagd om met frisse blik naar de natuur te kijken. Maak bij je bezoek aan de tentoonstelling bijvoorbeeld een van de wandelingen. Er zijn twee wandelingen, van verschillende afstanden.

Tijdens de performance Lecture on Bird Song op zondag 26 mei van kunstenaar Andy Holden en zijn vader Peter Holden ontdek je meer over de betekenis van vogelzang.

Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten? Volg ons dan op Instagram of Facebook of meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Foto’s: Eija-Liisa Ahtila, April 61°01’ 24°27’, 2024, 8 minuten loop, achtkanaals projectie (verticaal) met 8.0 audio, 1/6 2 AP. Foto: Crystal Eye / Bezoekers bij Faggio di Otterlo van Giuseppe Penone, foto Valerie Spanjers / Eija-Liisa Ahtila, April ≈ 61°01’ 24°27’, 2024, 8 minuten loop, achtkanaals projectie (verticaal) met 8.0 audio, 1/6 2 AP. Foto: Crystal Eye / Julian Charrière, Limen 16.68° - WNW, 2021 / Andy Holden, The Opposite of Time (A Social History of Egg Collecting) (still), 2017 / Hans Op de Beeck, The Settlement (indoor), 2016, foto Stella Ojala