Verhalen die verteld moeten worden
Een wens, ook vanuit ons publiek, is het in beeld brengen van de belangrijke momenten uit de geschiedenis van het echtpaar Kröller-Müller, de collectie en het museum. Door middel van ‘storytelling’ wordt in de Tijdlijn het verhaal achter de werken verteld vanuit het perspectief van de directeuren van het Kröller-Müller Museum. Dit geeft inzicht in de visie van Helene en haar opvolgers en motiveert hun keuzes voor de kunstenaars en architecten waarmee zij hebben samengewerkt.

Onderzoek
De inhoudelijke basis voor de tijdlijn is aanwezig: de biografieën van Anton en Helene, het nieuwe collectieboek en de structuur en informatie uit eerdere educatieve presentaties. Door middel van kunst- en historisch onderzoek ontsluiten we steeds meer verhalen. 

Vanaf Helene tot het heden
In 2017 werden de eerste twee verhaallijnen gelanceerd over oprichtster Helene Kröller-Müller en de Oorlogsjaren waarin conservator Willy Auping een belangrijke rol speelt. Gedurende het jubileumjaar (juli 2018-2019) zijn de periodes van Bram Hammacher, directeur van 1947 tot 1963 en van zijn opvolger Rudi Oxenaar, directeur van 1963 tot 1990 ontsloten. Met de realisatie van de beeldentuin in 1961 gaf Hammacher het museum een nieuwe dimensie. Oxenaar liet een nieuwe vleugel bouwen, ontworpen door de Nederlandse architect Wim Quist. De glazen wanden van het gebouw leggen de nadruk op één van de uitgangspunten van het museum: het samengaan van kunst, natuur en architectuur.

Nieuw online
De verhalen uit de periode van Evert van Straaten, directeur van 1990-2012, zijn vanaf begin 2020 online te vinden in de Tijdlijn. Onder zijn leiding werd het museum verzelfstandigd en kreeg het de naam 'Kröller-Müller Museum'. Van Straaten richtte zich zoals zijn voorgangers ook op de relatie tussen kunst, natuur en architectuur, maar ontwikkelde een eigentijds beleid met een maatschappijkritische invalshoek. Dit resulteerde in tentoonstellingen met een levendig en interactief karakter, waarin ook aandacht was voor de historie van het museum, die voor het eerst in kaart werd gebracht. 

Van Straaten was verantwoordelijk voor de verwerving van publiekslievelingen zoals Petite Chouette (het uiltje) van Pablo Picasso, Le commencement du monde van Constantin Brancusi, The Paintings van Gilbert & George, Kijk uit / Attention van Krijn Giezen en de realisatie van het Aldo van Eyck paviljoen

Naar de Tijdlijn

Een tijdlijn is nooit af
De basis van de Tijdlijn is gelegd. Maar er zijn nog veel meer verhalen die verteld moeten worden. De informatie die nu is ontsloten is een ruime selectie, maar elke periode telt nog veel hiaten die we graag willen opvullen om een compleet overzicht te geven van de tentoonstellingen, aankopen en bijzondere momenten vanaf Helene tot het heden.