Cilindervorm
Fernand Léger begint onder invloed van het werk van Cézanne en later van Picasso en Braque kubistisch te werken. Maar veel nadrukkelijker dan zijn voorbeelden geeft hij figuren en voorwerpen in volumes weer, zoals de kegel, de bol en de cilinder. De cilindervorm komt zelfs zo vaak voor in zijn werk dat een Franse criticus hem in plaats van een kubist een ‘tubiste’ noemt.
Eerste Wereldoorlog
In augustus 1914, aan het begin van de Eerste Wereldoorlog, wordt Léger gemobiliseerd en ingezet aan het front bij de aanleg van loopgraven. Tijdens zijn verblijf aan het front maakt hij veel tekeningen, die hij later uitwerkt tot schilderijen. Kaartspelende soldaten ontstaat tijdens zijn herstel in Parijs na een gifgasaanval.
Robots
Léger combineert in dit schilderij het kubisme met de esthetiek van de machine. De soldaten zijn geen mensen van vlees en bloed, maar lijken meer op robots met hun robuuste, geometrische vormen en hun armen als uit staal gesmede buizen. De zich herhalende elementen doen denken aan de machinerie van de oorlog. Ook door de afwisseling van kleine en grotere kleurvlakken krijgt het schilderij dynamiek.