Sobere, strakke vormgeving

George Minne houdt zich jarenlang bezig met het thema van de knielende, in zichzelf gekeerde jongeling. Daarbij streeft hij naar maximale expressie met minimale middelen. De geknielde van de fontein vormt het eindpunt van zijn zoeken naar een strakke, gestileerde lijnvoering en heldere vormgeving.

Mystiek

De Vlaamse beeldhouwer streeft niet naar anatomische correctheid. De figuur van de fragiele jongen is als het ware uitgerekt en zijn hoofd en handen lijken te groot voor zijn fragiele lichaam. Het gebogen hoofd en de voor de borst gevouwen armen verlenen het beeld een mystiek en enigszins religieus karakter.

Varianten

De geknielde van de fontein is het bekendste beeld van Minne. Hij maakt varianten in gips, brons en marmer. In opdracht van een Duitse verzamelaar stelt hij bovendien een beeldengroep samen van vijf identieke geknielden op de rand van een cirkelvormig bassin. Deze Fontein der geknielden bevindt zich in het Museum Folkwang in Essen.