Eerste uit een reeks

Tijdens zijn verblijf in Honfleur, in de zomer van 1886, werkt Georges Seurat aan zes havengezichten tegelijk. Hoek van de haven van Honfleur is het eerste schilderij waar hij aan begint. Hij maakt het niet af omdat het zwarte schip na acht dagen de haven weer uitvaart.

Van schets tot pointillé

Seurat maakt voor de havengezichten eerst 'en plein air' krijttekeningen en kleine olieverfschetsen. In de schetsen geeft hij in grove stippen en vlekken de kleuren aan die hij voor ogen heeft. Vervolgens zet hij de werken in zijn atelier op in brede en lange verfstreken. Ten slotte brengt hij over de droge onderlagen het pointillé, de fijne stippels, aan.

Onvoltooid

Dat dit schilderij niet af is, is bijvoorbeeld te zien aan de beige voorgrond, de buik van het schip en het gebouw links. Hier zijn ook wel stippels te zien, maar toch met name de nog wat grovere verfstreken uit de voorafgaande fase. Desondanks exposeert Seurat het doek na zijn terugkeer in Parijs op de Salon des Indépendants, waar het goed wordt ontvangen. De kunstcriticus Félix Fénéon noemt het zijn ‘voortreffelijkste schilderij’.