Schilderen in zwart-wit

Paul Signac beschrijft Seurats tekeningen als ‘de mooiste tekeningen van een schilder die er bestaan’. Ook dit ijle figuurtje maakt een ‘schilderachtige’ indruk, alsof de kunstenaar haar van binnenuit vorm heeft gegeven met tonen en contrasten in zwart-wit. Haar silhouet lijkt wel los van het papier te komen, bijna te zweven. Hoewel elke detaillering ontbreekt, heeft de tekening toch een intieme sfeer.

Gestileerde personages

Seurat maakt in totaal 34 olieverfschetsen en 59 studietekeningen voor zijn meesterwerk Zondagmiddag op het eiland La Grande Jatte. De tekeningen zijn bijna allemaal figuurstudies. Waarschijnlijk tekent hij niet naar model; hij creëert niet zozeer mensen van vlees en bloed, maar meer gestileerde personages.

Veranderingen

Het figuurtje op deze tekening lijkt een voorstudie te zijn van het zittende meisje naast de vrouw met de parasol in het centrum van de compositie. Uiteindelijk brengt Seurat een paar veranderingen aan. In het schilderij heeft het meisje een paardenstaart met een strik, en houdt ze in haar uitgestoken handen een bosje bloemen vast. Ook maakt hij haar rok iets wijder. Maar de lijn van haar rug, nek en achterhoofd volgt precies die van de tekening.

Benieuwd naar het schilderij Un Dimanche à la Grande Jatte? Ga naar de website van The Art Institute of Chicago