Integraal

Het Kröller-Müller Museum kan als enige museum in Nederland het futurisme als integraal onderdeel van de kunstgeschiedenis in de vaste opstelling laten zien. Het museum doet dat met de sculptuur Forme uniche della continuità nello spazio (1913) van Umberto Boccioni, Volo di rondini (1913) van Giacomo Balla en de laatste aanwinst van deze kunstenaar: Forme rumore di motocicletta.

Beweging

Balla, een futurist van het eerste uur, maakt dit wervelende schilderij naar aanleiding van een ritje op een motorfiets (motocicletta), destijds een ongekende sensatie. Hij wil hierin de ‘totale ervaring’ van de eigentijdse dynamiek weergeven: beweging en geluid. De cirkels en banen roepen de bewegingen op van de motorfiets: de ronddraaiende banden, de tandwielen en de ketting.

Geluid

Het bijbehorende geluid van de verbrandingsmotor en de uitlaat brengt hij tot uitdrukking met behulp van de witte stervormen die als metalige vonken uit de tandwielen lijken te exploderen. De gele en groene vlakken refereren aan de tuinen van de Villa Borghese en de heuvel van de Pincio, het toneel voor Balla’s inspirerende tochtje.