Boven de realiteit uit
Volgens Gustave Courbet, de voorman van het realisme, moet een kunstenaar alleen bestaande dingen afbeelden. Abstracte onderwerpen horen niet thuis op een doek. Dit stilleven van Henri Fantin-Latour, die korte tijd zijn leerling is, is inderdaad zeer concreet. Toch ademt het werk een stilte en een ernst uit die de realiteit overstijgen.
Symfonie van kleuren
In tegenstelling tot zijn leermeester ziet Fantin-Latour een duidelijk verband tussen kleur en poëzie, die 'duizend dingen doet ontstaan die het oog niet kan zien', en hij vergelijkt deze poëzie met de verbeeldingskracht van de muziek. Hij wil dat zijn schilderijen een symfonie van kleuren zijn, die voor iedereen anders klinken. Om dit voor elkaar te krijgen gebruikt hij veel warme kleuren tegen een donkere achtergrond, waardoor die kleuren, met alle nuances, nog meer in het oog springen.
Blijvende roem
Hoewel Fantin-Latour veel succes heeft met zijn fruit- en bloemstillevens, schildert hij liever portretten, allegorieën en muziekthema's. Stillevens zijn voor hem vooral een middel om geld te verdienen, maar juist die brengen hem blijvende roem.