Kubistische invloed
De Litouwse beeldhouwer Jacques Lipchitz komt in Parijs in aanraking met het kubisme. Onder invloed daarvan laat hij in zijn werk de natuurgetrouwe weergave van de werkelijkheid los. De Zittende man met gitaar bestaat uit een aantal platte, holle en bolle vlakken, die in verschillende standen ten opzichte van elkaar zijn geordend.
Zelf aanvullen
Hoewel het hoofd, waarop slechts één oog is aangegeven, de schouders, de gitaar, de handen en de benen goed te onderscheiden zijn, is de exacte houding van de man moeilijk vast te stellen. De kijker moet het beeld als het ware zelf aanvullen. Met weinig middelen en met abstracte sculpturale elementen weet Lipchitz toch een levendig beeld te scheppen van de figuur en de karakteristieke houding.
Driedimensionale tegenhanger
Met zijn sterk vereenvoudigde, geometrische vormen kan Zittende man met gitaar worden beschouwd als een driedimensionale tegenhanger van de kubistische schilderijen van Picasso, Braque en Gris. Ook de muzikale thematiek is typerend voor deze kunststroming.