Antoinette de Stigter en Ewerdt Hilgemann, foto Aatjan Renders, 2020
Het fonds is bedoeld voor het ondersteunen van ‘eigenzinnige beeldhouwkunst’, ofwel ruimtelijke kunst in brede zin. Ondersteuning kan plaatsvinden in de vorm van een aankoop, een tentoonstelling of een publicatie. Het fonds wordt beheerd door het Kröller-Müller Museum.
Met het Hilgemann Fonds wil Ewerdt Hilgemann iets ‘terugdoen’ voor de rijke loopbaan die hij zelf heeft gehad. Samenwerking met andere kunstenaars heeft voor hem altijd een belangrijke rol gespeeld, evenals voor Antoinette de Stigter, die in 1989 Art Affairs oprichtte, een galerie in Amsterdam, gespecialiseerd in internationale moderne kunst met een sterke conceptuele inslag.

Eerste aankoop van het Hilgemann Fonds: Jeroen Jongeleen

De eerste besteding uit het Hilgemann Fonds is een bijdrage aan de aankoop in 2021 van zes videowerken van Jeroen Jongeleen (Apeldoorn, 1967).  Jongeleen werkt vaak in de openbare ruimte. Tijdens de eerste lockdown in 2020 begint hij met hardlopen op verlaten stedelijke plekken, aanvankelijk lange afstanden, maar uiteindelijk in de vorm van een cirkel. Een drone volgt zijn bewegingen en laat zien hoe Jongeleen al lopend een spoor achterlaat op parkeerplaatsen en verboden stadsterreinen, maar ook in een landschap in de buurt van het Kröller-Müller Museum. Een ruimtelijk gebaar van een kunstenaar die vastzit in een zelfgemaakt hamsterwiel en zo een parallel trekt met de coronapandemie, die door de mens zelf gecreëerd is en hem vervolgens gevangen houdt.

De bijdrage aan de aankoop van het werk van Jeroen Jongeleen is in nauw overleg met Ewerdt Hilgemann en Antoinette de Stigter tot stand gekomen. De presentatie van Jeroen Jongeleen Running in circles, is te zien van 12 maart tot en met 30 oktober 2022.

Antoinette de Stigter en Ewerdt Hilgemann, foto Aatjan Renders, 2020