Loodzwaar/gewichtsloos
Een plat, ovaalvormig brok Braziliaans marmer hangt in een stalen net tussen twee Douglassparren. De ene zijde van het marmer is gepolijst tot een stralend azuurblauw, de andere kant is ongepolijst, grijs en ruw gelaten. Uit de titel blijkt dat de blauwe kant een verwijzing is naar een wolkeloze, heldere hemel en de grijze naar een bewolkte, bedekte lucht.
‘Rijke’ materialen
Fabro wordt gerekend tot de arte povera-kunstenaars. Toch gebruikt hij in veel gevallen niet de ‘arme’ materialen, zoals hout, planten, vruchten, vodden of zand, waar deze Italiaanse kunststroming om bekendstaat. Hij heeft een voorkeur voor materialen die rijkdom uitstralen en de fantasie prikkelen, zoals goud, zijde, glas, tule, verguld brons of, zoals hier, een bijzondere soort marmer.
Poëtisch karakter
De sculpturen en installaties van de Italiaanse kunstenaar vallen steeds weer op door hun poëtische karakter en wonderlijke vorm. Fabro speelt met de vorm en de inhoud of betekenis van het beeld. Hier heeft hij een loodzwaar stuk marmer getransformeerd in een gewichtloos stukje hemel, met een zonnige en een bewolkte kant.