Ontmoeting

De jonge Signac begint zijn schilderscarrière als impressionist. Dat verandert wanneer hij in 1884 Georges Seurat ontmoet. Hij raakt niet alleen innig met hem bevriend, maar is ook erg onder de indruk van Seurats kleurentheorieën en pointillistische schildermethode.

Stippen en veegjes

De eetkamer is een vroeg pointillistisch werk van Signac. Hij experimenteert hier volop met kleur en met de werking van complementaire kleurenparen, vooral oranje en blauw.
Net als zijn vriend mengt hij de kleuren niet langer op het palet, maar plaatst hij ze als zuivere kleuren in kleine stippen en veegjes naast elkaar op het doek. Van een afstand bezien geven ze het kleureffect dat de schilder voor ogen heeft.

Interieurscène

In dit schilderij zitten een vrouw en een oudere man aan tafel. Een dienstmeisje komt de post brengen. De twee vrouwen en de man zijn nauwelijks mensen van vlees en bloed. Ze lijken in hun beweging verstard en in zichzelf verzonken. De totale afwezigheid van interactie tussen de figuren geeft dit gewone, alledaagse tafereeltje iets ongemakkelijks.