Mario Merz, Igloo di pietra, 1982Achtergrond

Mario Merz was een prominente kunstenaar in de arte povera beweging, die van 1967 tot 1972 vooral in Italië actief was. Arte povera betekent letterlijk ‘arme kunst’ en de jonge Italiaanse kunstenaars in deze beweging maakten vaak werken van ‘arme materialen’, zoals gevonden voorwerpen en alledaagse materialen zoals twijgen, aarde en vodden. Met hun kunstwerken, installaties en performances stelden ze zich kritisch op ten opzichte van de consumptiemaatschappij en de sociale misstanden in Italië van dat moment. Deze sculptuur werd in 1982 gemaakt voor de moderne kunst tentoonstelling documenta 7 in Kassel, Duitsland, waar het over een beekje geplaatst was. In 1984 werd het aangekocht door het Kröller-Müller Museum en geplaatst in de beeldentuin. En Merz veranderde de oorspronkelijke titel, Igloo con il Ruscello (Iglo met de beek) naar de huidige: Igloo di pietra (Iglo van steen).

Restauratie

Door voortdurende blootstelling aan weer en wind en door de kwetsbare materialen die de kunstenaar gebruikte, lijdt Igloo di pietra onder algengroei, corrosie en verval van de stalen draagstructuur, de ankerstangen en de stenen. Dit is niet alleen slecht voor de constructie van het werk, de sculptuur ziet er ook niet meer uit zoals de kunstenaar het bedoeld heeft.

Om het werk te herstellen moeten de stenen platen worden gereinigd en hersteld. De gecorrodeerde delen van het frame moeten worden behandeld en ontbrekende stenen en ankers worden vervangen. Voor een grondige behandeling is verder gedetailleerd onderzoek nodig. Waarschijnlijk moet het werk helemaal gedemonteerd worden en na behandeling weer op de oorspronkelijke manier in elkaar worden gezet.

Planning

In 2023 is het vooronderzoek voor deze restauratie gestart. Dit omvat onder meer het onderzoek naar de tijdlijn van dit werk in onze collectie en het in kaart brengen van eerdere behandelingen. Het is ook van belang te weten wat de bedoeling van de kunstenaar was. In hoeverre zou hij verval van het werk hebben geaccepteerd? Hiervoor zal contact zijn met de Fondazione Merz. Naast het vaststellen hoe de restauratie moet worden aangepakt moeten dit jaar ook planningen en benodigde kosten in kaart worden gebracht. En er is te onderzoeken welke restaurator de juiste deskundigheid heeft om dit project uit te voeren. In het derde kwartaal van 2024 wordt het projectplan verwacht, de restauratie zelf start liefst voor de winter van 2024/2025.