Ruw en glad

Deze twee objecten van de Amerikaanse kunstenaar Roni Horn zijn gemaakt door vloeibaar glas gedurende vierentwintig uur in een mal te gieten en in vier maanden tijd langzaam af te laten koelen. De ruwe zijden laten de textuur zien van de mallen. De bovenkanten zijn glad en glanzend, doordat het glas hier alleen in contact is gekomen met de omringende lucht. Afhankelijk van het standpunt tonen ze zich als een messcherp vlak, of juist als een eindeloze diepte.

Vast of vloeibaar?

Roni Horn speelt hier met de dubbelzinnige eigenschappen van glas. Het is vloeibaar gemaakt en weer gestold tot een schijnbaar vaste staat, maar het is in essentie een vloeistof. Met dit spel brengt Horn de toeschouwer in verwarring: het is onmogelijk om met het blote oog vast te stellen wat de ‘identiteit’ van het materiaal is en of het binnenste van de sculpturen vast of vloeibaar is.

Dubbelgangers

Opposites of White vormt een paar. Er is geen hiërarchie tussen de onderdelen. De twee elementen, de een zwart, de ander kleurloos, hebben meer gemeen dan dat ze van elkaar verschillen. In Horns optiek zijn deze objecten dubbelgangers, tegenpolen die allebei de afwezigheid van kleur demonstreren, terwijl wit (licht) juist alle kleuren in zich draagt.

Extra

VPRO Mondo kijkt in de serie Mondo x Musea door de ogen van museumdirecteuren naar een bijzonder werk uit de eigen museumcollectie. Deze aflevering gaat over Roni Horns Opposites of White. 

 Productie: artinthepicture.nl

Voor Arttube maakte Luuk Heezen de serie WJSVTK (Waar je 's nachts voor terugkomt). In de video hieronder neemt directeur Lisette Pelsers hem mee naar Opposites of White, het kunstwerk waar zij 's nachts voor terug zou komen.