Lipchitz op het gazon
In januari 1958 verblijft Hammacher twee dagen bij Jacques Lipchitz in New York. Bijna tien jaar eerder heeft hij in deze stad de Litouwse beeldhouwer ontmoet op een feest in de tuin van twee verzamelaars en raakt in gesprek over Van Gogh, beeldhouwkunst en een sculptuur van Lipchitz die in de tuin op het gazon staat. De kennismaking leidt in 1954 tot de aankoop van de bronzen sculptuur De kreet (Het paar), die een jaar later ook op de Sonsbeektentoonstelling wordt geëxposeerd. Hammacher neemt zich dan al voor om over deze kunstenaar een grote tentoonstelling te maken.
De titel van de tentoonstelling, Jacques Lipchitz, 116 beeldhouwwerken, die vanuit het Kröller-Müller op tournee door Europa zal gaan, verraadt het enorme aantal beelden dat te zien is. Het geheel geeft volgens Hammacher ‘een indrukwekkend beeld van het immense beeldend vermogen, dat schuilt in deze dynamische kunstenaar’. De beeldenzaal is ervoor vrijgemaakt, maar ook zijn er voor het eerst beelden geplaatst op het gazon links van de ingang. ‘Zelden waren de mogelijkheden, die dit museum aan sculptuur biedt, zowel buiten op het gazon als binnen in de beeldenzaal, zo zeer tot haar recht gekomen.’