beeld van een terracotta sarcofaag met mensfiguur en katten (Candice Lin)Tussen leven en dood

In Birth to Death List roept Matt Mullican het denkbeeldige leven van een fictieve vrouw op. De tekst, uitgeschreven door de kunstenaar, is een opeenvolging van momenten en ervaringen. Sommige zijn belangrijk en bepalend, andere zijn juist alledaags en onbeduidend, maar ze beklijven toch.

Dat wat zich in een daadwerkelijk mensenleven heeft afgespeeld, vertelt Janice Tanaka’s Memories from the Department of Amnesia. Tanaka verkent de rouw rondom het verlies van haar moeder en de rol van herinneringen daarbij.

Een einde betekent ook een nieuw begin. Kimio Tsuchiya’s Remembrance brengt de mogelijkheid tot wedergeboorte in beeld. Vanuit een cyclische kijk op de wereld ziet hij creatie en vernietiging als verbonden. Het verkoolde hout en de opgebrande lucifers onderstrepen de eindigheid van het materiaal, maar tegelijkertijd is as vruchtbare materie die voeding geeft aan het leven. Ook Christiaan Bastiaans’ spookachtige Spirit Child bevindt zich op het snijvlak tussen leven en dood.

Verstrijken van de tijd

Met Future Sarcophagus kijkt Candice Lin verder dan haar eigen sterfelijkheid. Ze maakte een terracotta sarcofaag, bedoeld voor haar toekomstige dode lichaam. Ook Stephen Kaltenbach verhoudt zich tot het onvermijdelijke verstrijken van de tijd. Zijn Time Capsules hebben een onbekende inhoud. Ze zijn gegraveerd met een door Kaltenbach bepaald moment waarop ze geopend mogen worden. Het zijn geen concrete datums, maar mogelijke én zekere gebeurtenissen, zoals zijn overlijden.

Hereniging grafbeeldjes

In Tussen werelden wordt ook Huang Yong Pings installatie The Overturned Tomb uit 1994 gereconstrueerd. Daarin herenigt hij Chinese grafbeeldjes uit de Tang-dynastie (618-907 n.Chr.) die onderdeel zijn van Helene Kröller-Müllers verzameling, symbolisch met de lege tombe waarin ze oorspronkelijk thuishoren.  

Foto: Candice Lin, Future Sarcophagus, 2020, foto: Marjon Gemmeke