Achtergrond
In 2014 ontwikkelde het Kröller-Müller Museum de Digitale Scheurkalender: een online platform waarmee gebruikers op een laagdrempelige en speelse manier kennis kunnen maken met kunst, cultuur en erfgoed. Door eenvoudige kijkopdrachten, filosofische vragen, interactieve spellen en creatieve verwerkingsopdrachten worden kunstwerken verbonden met schoolvakken, actuele kwesties of persoonlijke thema’s.
De Digitale Scheurkalender won in 2015 de Nationale Museumeducatie Prijs van de Museumvereniging en in 2019 een prestigieuze internationale prijs: de ICOM Best Practice Award. Het platform wordt actief gedeeld met andere culturele instellingen, de zogeheten hubs. Zij kunnen eigen content op het platform plaatsen, wat vervolgens voor iedereen gratis toegankelijk is.
Vernieuwingsslag
In 2021 stelde het museum vast dat de technologie van het platform was verouderd. Er waren problemen met het updaten van de website, de integratie met andere diensten en met de veiligheid. Daarnaast werd het platform inmiddels door meer doelgroepen gebruikt dan waar het oorspronkelijk voor werd ontwikkeld. Naast het basisonderwijs gingen ook het voortgezet onderwijs, taalonderwijs én verzorgingshuizen en dagbestedingslocaties gebruikmaken van de Digitale Scheurkalender. Om in de behoeften van al deze groepen te voorzien en om doorontwikkeling mogelijk te maken, moest de website qua stijl, vormgeving en techniek geüpdatet worden.
Een externe coördinator heeft onderzoek gedaan naar de gewenste content, techniek, vormgeving en gebruikersgroepen van de Digitale Scheurkalender. Hier kwam een uitvoerig rapport uit voort dat ten grondslag ligt aan de vernieuwingsslag. Medio 2023 is een nieuwe naam – Cultuursnack – en identiteit aan het platform gegeven. Vervolgens heeft een technische partij in het najaar achter de schermen gewerkt aan een nieuw platform op de nieuwe domeinnaam www.cultuursnack.nu. Begin 2024 is het nieuwe platform getest en zijn alle cultuursnacks van de hubs overgeheveld, waarop het vernieuwde platform in maart online kon.
Resultaat
Het nieuwe platform laat de diversiteit van de cultuursnacks (en de makers) zien en maakt deze op een laagdrempelige manier toegankelijk. Daarnaast maakt de verbeterde techniek van de backoffice het makkelijker om nieuwe hubs te laten deelnemen, waardoor er meer nieuwe Hubs per jaar kunnen starten dan voorheen.
De realisatie van de Cultuursnack is mogelijk gemaakt dankzij het Helene Kröller-Müller Fonds, het NOT-fonds, Stichting Vivace en de Gemeente Ede.