‘Praktisch palet’

In de zomer van 1882 kan Van Gogh dankzij een financieel extraatje van zijn broer Theo voor het eerst zijn eigen olieverf kopen. Hij kiest voor ‘een praktisch palet met gezonde kleuren’ die hij niet zelf hoeft te mengen. Ook laat hij een perspectiefraam maken dat op een moeilijke ondergrond opgesteld kan worden. Een van de eerste schilderijen die hij dan maakt, is Meisje in het bos.

‘Lucht’ in de compositie

Hij kiest voor bruinen, gelen en groenen uit zijn ‘praktische palet’. Het perspectiefraam gebruikt hij om de naar achter toe dunner wordende bomen en de afstanden ertussen goed weer te geven, zodat er ‘lucht’ in de compositie komt. Aan Theo legt hij uit hoe hij daarmee wil bereiken dat ‘men er in ademen en rondwandelen kan – en het bosch ruikt.

Op zijn knieën

Van Gogh schildert dit werk vermoedelijk op zijn knieën. Dat is te zien aan het lage perspectief, maar ook blijkt uit onderzoek dat er stukjes eikenblad van de bosbodem in de verf terecht zijn gekomen.

Foto's: detailfoto van één van de 3 blaadjes / de plek op het schilderij waar het blaadje gevonden is