Tegengestelde effecten

‘De olijfboom is even veranderlijk als onze wilg of knotwilg in het Noorden’, schrijft Van Gogh aan zijn broer. ‘Het effect van het daglicht, van de lucht maakt dat er oneindig veel motieven uit de olijfboom te halen zijn.’ In Olijfgaard met twee plukkers zoekt hij ‘naar de tegengestelde effecten van het gebladerte dat met de tinten van de lucht steeds verandert.’ 

Razernij

In tegenstelling tot Van Gogh schilderen Emile Bernard en Paul Gauguin in deze periode zeer gestileerde, religieuze onderwerpen. Volgens Van Gogh zijn die werken ‘gespeend van elke waarneming’ en ze brengen hem ‘tot razernij’. Met een alledaags motief, weergegeven in goedgekozen kleuren, kun je volgens hem evenzeer diepgevoelde sentimenten overbrengen. 

Los opgezet

Olijfgaard met twee plukkers ontstaat wanneer hij tijdens ‘heldere en koude dagen, maar bij een heel mooie en stralende zon’ weer in de boomgaarden gaat ‘scharrelen’. Het werk met zijn oranje-gele en groene lucht is vrij los opgezet. In de contouren van de bomen en de figuur op de voorgrond is de rode onderschildering te zien. In een latere sessie dekt Van Gogh sommige rode wolken toe met groengele verfstreepjes.