Modelleren met kleuren

Stilleven met appels en pompoenen hoort tot een serie van zeven stillevens van manden met aardappels, appels en andere vruchten. Van Gogh gebruikt deze werken om te ‘modelleren met verschillende kleuren’. Hij laat zijn broer Theo weten dat het schilderen van de stillevens hem ‘uitmuntend’ bevalt: ‘Ik weet wel dat zij moeielijk te verkoopen zijn, maar het is verduiveld nuttig en ik zal er van den winter veel aan blijven doen.’ 

Dieptewerking

Van Gogh laat op dit stilleven de lichtbron van linksboven komen. Hierdoor ontstaat een slagschaduw die de dieptewerking versterkt. In de mand liggen grote moesappels en pompoenen, voor en naast de mand kleinere appels en links in de hoek sierpompoenen badend in het licht. Het vlechtwerk van de mand is als het ware ‘opnieuw gevlochten met het penseel’. 

Pasteus

Ook de ‘wrattige’ pompoenen en de blozende appels zijn treffend weergegeven. Het werk is dekkend, nat-in-nat geschilderd, zeer pasteus op enkele plekken. De verflaag is heel dik en verzadigd. De rode en lichte tinten zijn op een later moment aangebracht. Van Gogh is kennelijk zo tevreden over dit werk dat hij het linksonder signeert.