Kleur en textuur
Van Gogh krijgt zijn eerste schilderlessen van Anton Mauve, zijn aangetrouwde neef. De succesvolle kunstenaar van de Haagse school laat hem in Stilleven met strohoed vooral oefenen in kleur en textuur: het stugge, rafelige stro van de hoed, het transparante en glimmende glas van de fles, het stenen pijpje, de aardewerken pot met de rieten hengsels en de witte doek.
Ondertekening
Van Gogh heeft eerst met houtskool in brede, schetsmatige lijnen de contouren van de voorwerpen vastgelegd. De ondertekening is nog op diverse plaatsen te zien. Hij heeft voor dit stilleven schilderspapier gebruikt met een lichtgekleurde, gerolde grondering, wat een korrelige structuur oplevert. De verf is spaarzaam opgebracht, alleen in de hooglichtjes en in de lichte kleuren is iets meer verf gebruikt.
Begin van het begin
Stilleven met strohoed is Van Goghs tweede schilderij. Een ‘meesterstuk’ is het natuurlijk nog niet, schrijft hij aan zijn broer Theo, ‘maar toch geloof ik waarlijk dat er iets gezonds en werkelijks in zit (…). En dus reken ik nu te zijn aan ’t begin van ’t begin om iets serieus te maken. En daar ik nu over een paar technische ressources meer kan beschikken n.l. verf en penseel, zo zijn de dingen als het ware weer nieuw.’