Kunstlicht

Van Gogh is in het voorjaar van 1885 gefascineerd door de effecten van licht en tegenlicht. Vrouw met bezem is het resultaat van zijn studie naar het schilderen bij kunstlicht, wanneer het flakkerend schijnsel van een kaars of lamp voor speciale lichteffecten zorgt. De in het blauw geklede vrouw veegt vergezeld van haar schaduw de vloer van haar woning. 

Schilderkunstige uitdaging

Het werken bij schaars lamplicht is een schilderkunstige uitdaging. Het is soms zo donker in de hut dat Van Gogh nauwelijks de kleuren op zijn palet kan onderscheiden. Welke kleuren kunnen het juiste effect weergeven? Hoe blijven de licht-donkercontrasten in balans? Het schilderen van ‘donker dat toch kleur is’ vindt hij dan ook razend moeilijk.

Vrouwen uit het volk

Van Gogh geeft bij de keuze van zijn modellen de voorkeur aan vrouwen uit het volk. Nu denkt hij ook niet veel kans te hebben om met elegantere vrouwen ‘op genoegzaam intieme voet te komen dat ze poseren willen’, maar ‘ik ben wellicht ook vooringenomen tegen vrouwen die japonnen dragen. En is mijn territoir meer, die jakken en rokken dragen.’