Bart van der Leck, De storm, 1916In deze tentoonstelling komt de ontwikkeling van Bart van der Leck aan bod, vanuit het perspectief van Helene Kröller-Müller. Zij is als opdrachtgeefster nauw bij hem betrokken. Aan de hand van vele brieven volgen we haar gedachtegang en zien hoe het nieuwe werk zich verhoudt tot de rest van haar collectie. 

Helene als mecenas

Tussen 1912 en 1918 krijgt Van der Leck een jaarlijkse toelage van Helene Kröller-Müller, op voorspraak van haar adviseur Hendrik Bremmer. Zo wordt ze Van der Lecks mecenas en in 1914 treedt de kunstenaar in dienst van de firma Wm H. Müller & Co. Van der Leck maakt een groot glas-in-loodraam voor het hoofdkantoor in Den Haag, affiches, mozaïeken voor het kantoor in Londen en kleurontwerpen voor interieurs van de woonhuizen, waaronder het Jachthuis Sint Hubertus.

Abstract

Helene noemt hem in 1925 in haar Beschouwingen een ‘nog veelzijdiger, krachtiger kunstenaar dan Mondriaan’, maar in 1916 worstelt ze nog met de verregaande abstraheringen in zijn werk. In dat jaar ontmoet Van der Leck ook Piet Mondriaan en Theo van Doesburg. Zowel Mondriaan als Van der Leck zijn artistiek in die periode enige tijd zoekende, werken naarstig door in hun ateliers en komen daarna met revolutionaire vernieuwingen. Van der Leck vereenvoudigt de vorm in zijn schilderijen en brengt de kleur in zijn werk radicaal terug tot de primaire kleuren.

Schatkamer van De Stijl

De tentoonstelling startte in oktober 2017, in het internationale De Stijljaar Van Mondriaan tot Dutch Design. Het Kröller-Müller is met topwerken van onder anderen Piet Mondriaan, Theo van Doesburg, Bart van der Leck en Gerrit Rietveld een van de schatkamers van De Stijl.

Tentoonstellingsteksten en film

De teksten in de tentoonstelling zijn hier te downloaden. Op 11 maart ging de documentaire Bart van der Leck – Zijn eigen Stijl in première. De film is een coproductie van Stichting Hai Nun en het Kröller-Müller Museum. De dvd is te koop in de museumwinkel en online.

Foto: Bart van der Leck, De storm, 1916