Abstract Slavery van Richard Serra in Paint it black

Paintstick

Expositie van dit werk is een uitdaging: het betreft een zeer groot los doek dat niet op een spieraam is gespannen, met een zeer kwetsbare ‘verflaag’: Paintstick is een oliekrijt dat niet uithardt maar zacht blijft. Daardoor is het materiaal heel gevoelig voor beschadigingen zoals vingerafdrukken en krassen.

Kwetsbaar en groot

Om het werk te kunnen installeren was behandeling noodzakelijk. De randen van het doek waren verzwakt door de eerdere bevestigingen op de muur en de zwarte Paintstick laag had door degradatie van het materiaal een onregelmatig uiterlijk gekregen: neergeslagen vetzuren uit het oliekrijt hadden een vlekkerige witte waas op het zwarte oppervlak veroorzaakt.

Maar hoe behandel je een doek dat zo lastig te hanteren is en zo’n kwetsbare toplaag heeft?

Restaurator Madeleine Bisschof restaureert Abstract Slavery

Plan de campagne

Met Astrid van den Berg, freelance restaurator, en onze tentoonstellingsdienst hebben wij een plan de campagne gemaakt om het werk op een veilige manier te kunnen hanteren en behandelen.

Het doek is allereerst op een stevige plastic laag gelegd waardoor het opgetild en verplaatst kon worden. Vervolgens is het doek op een speciaal voor dit doel gemaakte tafel gelegd zodat het vlak lag tijdens de behandeling van de randen rondom. Het behandelen van de witte waas op het gehele oppervlak kon niet op die manier: vanaf de randen was het midden van het doek niet bereikbaar.

Restaurator Madeleine Bisschof restaureert Abstract Slavery

De finishing touch op zaal

Om toch overal bij te kunnen is er een halfronde bok gemaakt van 5,5 m lang. Het doek is daar voorzichtig over heen gehangen zodat het vlekkerige uiterlijk van het oppervlak behandeld kon worden. Een smalle strook bovenop de bok, waar de restaurator niet goed bij kon, is  op zaal, na de installatie van het werk, verder behandeld. Daar kon voldoende afstand van het werk genomen worden om te beoordelen of de behandeling van de witte waas het gewenste resultaat oplevert: een mooi egaal zwart vlak. Het grote formaat van dit doek had overigens ook een voordeel: de benodigde afstand van 1,5 meter in verband met de Coronamaatregelen kon zowel bij het hanteren als bij de behandeling gewaarborgd worden.


Madeleine Bisschof - restaurator schilderijen

Madeleine Bisschoff, restaurator schilderijen
Oktober 2020  

 

Abstract Slavery is tot en met 28 februari 2021 te zien in de tentoonstelling Paint it black. Meer informatie over dit werk vind je in de zaalteksten