Kunstenaars van over de hele wereld en met de meest uiteenlopende achtergronden tonen de laatste jaren een opmerkelijke interesse in planten en bomen. Deze botanische belangstelling kan niet los worden gezien van de revolutie die zich de afgelopen decennia voltrekt op het gebied van onze kennis over planten. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat planten geen ‘dingen’ zijn, maar intelligente wezens die niet alleen in staat zijn om te zien, ruiken, voelen, communiceren en horen, maar ook om zich te oriënteren en te herinneren. Tegelijk met de nieuwe kennis over planten groeit het besef van de bepalende rol van planten in de stabiliteit van ecosystemen, evenals van het schrikbarende verlies aan soorten. 


Groen in vele kleuren

In de tentoonstelling Botanischer Wahnsinn presenteert het Kröller-Müller Museum een caleidoscopische selectie van werken van kunstenaars die vanuit verschillende gezichtspunten naar de rijke wereld van planten kijken. Botanischer Wahnsinn is onderverdeeld in vijf thematische secties: De wetenschappelijke plant (proces en taxonomie), Ethnobotanie (planten voor menselijk gebruik, mystieke planten en hekserij), Ideologische planten (planten in politiek, postkoloniaal en ecofeministisch discours), Onkruid (goede en slechte planten), Regeneratie en ‘green remediation’ (het reinigen van vervuilde gronden met behulp van planten). De tentoonstelling omvat werken in uiteenlopende media, waaronder herbaria, fotografie, werk op papier en installaties van Gemma Anderson, Joseph Beuys, Sjoerd Buisman, Mel Chin, Mark Dion, Ian Hamilton Finlay, Lili Fischer, Pierre Huyghe, Candice Lin, Michael Landy, Ana Mendieta, Otobong Nkanga, Giuseppe Penone, P Staff, Anaïs Tondeur, herman de vries en Lois Weinberger. 

Nieuwe reeks

De tentoonstelling Botanischer Wahnsinn is de eerste in een nieuwe reeks. Hiermee wil het Kröller-Müller Museum, door zijn stichter Helene Kröller-Müller heel bewust gevestigd ‘te midden van de natuur’, relevante thema’s op het gebied van natuur en ecologie aan de orde stellen en zijn relatie tot zijn omgeving actualiseren.

Roel Arkesteijn is gastconservator van Botanischer Wahnsinn. Arkesteijn is curator en auteur, geïnteresseerd in kunst en ecologie, ‘art for social change’ en vormen van artistiek activisme.

  

Lees de zaalteksten

 

 

Botanischer Wahnsinn in de beeldentuin

Meer weten over de relatie tussen kunst en natuur? Er is nu een speciale Botanischer Wahnsinn wandelroute door de beeldentuin. 

 

Afbeeldingen:

Zaaloverzicht Botanischer Wahnsinn, (v.l.n.r.): Lili Fischer, Pult zur: Gewürzpredigt für Pfeffersäcke, 1984,  Kraut & Zauber-Laube, 1978-1986 / herman de vries, eschenauer journal , januari-december 2002,  sibsi & skaf collected at moroccan souks, 1974-2011/2018,  chillums collected at pottery markets at kathmandu, nepal, 1989/2018 / Giuseppe Penone, Trentatre Erbe, 1989 / Joseph Beuys, Rose für direkte Demokratie, 1973. Foto: Marjon Gemmeke. 
Otobong Nkanga, Alignment, 2022 / achtergrond: Otobong Nkanga, Double Plot, 2018. Foto: Marjon Gemmeke