Esther Tielemans, The Past Inside the Present (After Former Entrance Henry van de Velde), 2022

De ruimtelijke schilderijen van Esther Tielemans (Helmond, 1976) balanceren tussen een schilderij aan de wand en een object in de ruimte. Met de beleving van het landschap als vertrekpunt onderzoekt ze in hoeverre abstracte begrippen als vorm, kleur en verhouding de ervaring van ruimte bepalen en beïnvloeden.

In Ask the Sky zoekt Tielemans naar manieren om het landschap dat het museum omringt, de ruimte en het licht naar binnen te begeleiden. In de transitieruimte die de voormalige entree van het museum vormt speelt ze met de overgang van de wereld buiten de museummuren naar die van de kunst in de collectie van het Kröller-Müller Museum.

Centraal in de tentoonstelling staat een schilderij in de vorm van een kamerscherm: The Past Inside the Present (After Former Entrance Henry van de Velde). De vorm van het werk is gebaseerd op de gevel van de oude entree. Tegelijkertijd verwijst het naar de kamerschermen van Odilon Redon en Giacomo Balla in de collectie van het museum. De hoogglanzende epoxylaag op de zwart geschilderde achterzijde reflecteert zowel het huidige raam met het uitzicht naar buiten als de beschouwer en neemt deze zo op in het schilderij.

Esther Tielemans, The Scene Before the Scene, 2022In The Scene before the Scene, twee series van elk twaalf schilderijen, is de maat van de panelen gebaseerd op de afmetingen van de ramen in de huidige pui. Het is alsof de vensters naar binnen zijn gevallen en in die beweging het binnenvallende licht tot verf is gestold. Diezelfde raammaat bepaalt ook de grootte van de middendelen in de serie Ask the Sky, acht paneelschilderijen aan de wand die elk uit twee delen bestaan. Soms loopt de voorstelling door over het kader, op andere momenten wordt deze juist afgebroken, in een poging om het voortdurend veranderende licht vast te leggen.

Esther Tielemans, The Past Inside the Present (After Former Entrance Henry van de Velde), 2022 /The Scene Before the Scene, 2022