Anders dan bij de ‘strenge’ conceptuele kunst speelt voor Van Elk, naast het idee, de uitvoering van een kunstwerk een belangrijke rol. Met veel humor en relativering ondergraaft hij de traditionele scheidslijnen tussen schilderkunst, beeldhouwkunst en fotografie en tussen twee- en driedimensionaal.
Als een kostbaar sieraad
La Pièce bestaat uit een film en een klein wit houten blokje dat als een kostbaar sieraad op een rood fluwelen kussentje ligt. Van Elk maakt dit werk in 1971 voor de baanbrekende tentoonstelling Sonsbeek buiten de perken. La Pièce is een reactie op de gigantische afmetingen van de sculpturen van een aantal Amerikaanse minimal art en land art kunstenaars uit die tijd die ook door de Sonsbeek-organisatie waren uitgenodigd, onder wie Claes Oldenburg, Walter de Maria en Richard Serra.
Schilderen op zee
Van Elk schildert het nietige houten blokje midden op de Atlantische Oceaan wit, ergens tussen Ierland en Newfoundland, waar de lucht zo zuiver is dat er geen stof in de natte verf kan komen. Hij kijkt deze kunst af van Chinese keizerlijke lakschilderingen, die om dezelfde reden vaak ook op open zee werden uitgevoerd.
Een overtocht met ijsbreker en passagiersschip
Van Elk legt de reis die hij maakt vast op film. In het eerste deel ‘Westbound – ws Transontario’ is zijn overtocht op een ijsbreker te zien over de Noordelijke IJszee van Noord-Duitsland naar Canada. In het tweede deel ‘Eastbound - ss France’ legt hij de terugweg af op de SS France, een van de grootste passagiersschepen op dat moment.
Van Elk typeert La Pièce als ‘een maximale inspanning met een minimaal resultaat’. De film die hij van zijn handeling maakte, is samen met La Pièce te zien.