Plan je bezoek

Guido Geelen, Zonder titel (SPH 89)/ Untitled (SPH 89), 1989Het Kröller-Müller Museum koopt begin jaren negentig twee werken van Geelen aan. Zonder titel (SPH 89) is een monumentale stapeling van monochroom grijze ballen en ‘diabolo’s’. Zonder titel (N.G.I.1991, R&S93602 en 8B.C.) is een wand van golvende kleiplaten vol met glanzende glazuurdruppels, zwartwit aan de ene zijde, verleidelijk kleurig aan de andere.

Keramiek

Keramiek wordt eind jaren tachtig nog gezien als materiaal voor gebruiks- en siervoorwerpen als bloempotten, schalen en vazen. Een eeuwenoud ambacht van pottenbakkers waarin vernieuwing nauwelijks een rol speelt. Binnen de beeldende kunst gebruikt vrijwel niemand het weerbarstige, broze en breekbare materiaal, hooguit voor het maken van ruimtelijke schetsen en voorstudies voor sculpturen.

Plek in de moderne kunst

Geelen verankert keramiek stevig in de beeldende kunst. Zijn werkwijze raakt aan dat van minimal art kunstenaars als Carl Andre en Donald Judd. De grote beelden in deze presentatie bestaan uit ritmisch gestapelde losse elementen. Volume, ruimtewerking en verdeling van massa staan centraal. De groene, bruine, grijze en roze druipers van Zonder titel (N.G.I.1991, R&S93602 en 8B.C.) lijken een verwijzing naar de schilderijen van de abstract-expressionistisch schilder Jackson Pollock.

Afbeelding: Guido Geelen, Zonder titel (SPH 89), 1989. Foto: Marjon Gemmeke