Graadmeter
Voor Henry Moore is de natuur de graadmeter voor de werking van zijn beelden. Elk beeld dat hij in zijn atelier aan het maken is, neemt hij mee naar buiten om te zien hoe het zich gedraagt in de ruimte en zich verhoudt tot de bomen. Moore ziet zijn werk dan ook het liefst in de openlucht tentoongesteld.
In en vanuit de natuur
Met hun rondingen en uitstulpingen lijken deze monumentale bronzen te zijn ontstaan in en vanuit de natuur, als versteende overblijfselen van organische vormen en structuren. Bij de komst van de werken naar Otterlo bepaalt Moore zelf hun plaats, aan de rand van een zandverstuiving, buiten het museumterrein. Hij ontwerpt ook de sokkel, die de beelden hoog boven hun omgeving doet uittorenen.
Meerdere thema’s
Behalve de relatie van zijn beelden met de natuur komen in dit werk meerdere thema’s van Moore samen: zijn interesse in archaïsche, niet-Europese kunst, zijn onderzoek naar de mogelijke relaties die losstaande vormen kunnen aangaan, en zijn studie van het menselijk lichaam en van de structuur van botten en wervels.