Toeval en kansberekening
De toevalstekeningen ontstaan in de vries’ eerste jaren als full time kunstenaar en na zijn verhuizing naar het Noord-Beierse Eschenau, waar hij nog steeds woont. De tekeningen komen voort uit de voor de vries zo kenmerkende ordeningsprincipes toeval en kansberekening. Geïnspireerd door het landbouwkundig onderzoek dat hij eerder verricht bij de Plantenziektekundige Dienst in Wageningen, begint hij met het maken van toevalscomposities, waarin lijnen, strepen, vlakken, stippen en cirkels via toeval hun plek in de compositie krijgen.
Lange relatie
Het Kröller-Müller Museum heeft een lange relatie met de vries. Hij is goed vertegenwoordigd in de collectie en het museum organiseerde al eerder grotere en kleinere presentaties rond zijn werk.
Boek
Bij de tentoonstelling verschijnt een gelijknamig boek, dat voor € 29,50 te koop is in de museumwinkel.
Foto bovenaan: herman de vries, random objectivation, 1972 (bruikleen particuliere collectie)
Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door HofHoorneman Bankiers, partner van het Helene Kröller-Müllerfonds.