Parijs

Geboren en opgegroeid in Litouwen gaat Jacques Lipchitz in 1909, net als veel andere kunstenaars, naar Parijs, het centrum van de toenmalige kunstwereld. Daar volgt hij aan de Ecole des Beaux-Arts een opleiding tot beeldhouwer en leert hij Pablo Picasso, Juan Gris en andere kubistische schilders kennen.

Ruimtelijk spel

Het kubisme betekent voor Lipchitz een loslaten van de natuurgetrouwe weergave van de werkelijkheid. Hij maakt een reeks kubistische beelden van harlekijns, baadsters en muzikanten, waaronder deze Matroos met gitaar. De figuur van de matroos en het instrument zijn teruggebracht tot een aantal geometrische vlakken en vormen, waarmee Lipchitz een ruimtelijk spel speelt.

Geometrische vormen

De benen, de armen, de romp en het hoofd van de gitaarspeler zijn opgebouwd uit hoekige vormen en vlakken, die in verschillende richtingen kantelen. De cirkel van de pet herhaalt zich in de rondingen van de schouders en de armen. Het energiek naar voren geplaatste linkerbovenbeen vormt een denkbeeldige driehoek met de lengte-as van de gitaar.