werkzaamhedenDesondanks bleef het museum gewoon open, met gelukkig een minimum aan overlast voor de bezoekers. Nu het nieuwe jaar is begonnen, kunnen we trots en tevreden constateren dat alle werkzaamheden binnen de planning én binnen het budget zijn gebleven. De komende maanden verhuizen de 11.000 werken weer terug en is alles weer ‘normaal’.

Arp: The Poetry of Forms

‘Normaal’ betekent dat er ook weer een grote tentoonstelling is gepland: Arp: The Poetry of Forms, vanaf 20 mei. Jean Arp (Straatsburg 1886-Basel 1966) was een Duits-Franse beeldhouwer, schilder en dichter. Hij was een van de meest innovatieve en invloedrijke kunstenaars van de Europese avant-garde en speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van de moderne kunst.Jean Arp

Het eerste werk van Arp in Nederland

Net als de kunstenaars aan wie recent een grote solotentoonstelling werd gewijd, zoals Georges Seurat en Barbara Hepworth, is Arp verankerd in de collectie van het Kröller-Müller. Hij droeg het museum een warm hart toe. Toen vanaf 1947 de ‘nieuwe’ directeur Bram Hammacher de destijds nog bescheiden beeldencollectie wilde gaan uitbreiden, vond hij dat een beeld van hem niet mocht ontbreken. Zijn vriend, kunsthistoricus en criticus Michel Seuphor, liet dit per brief aan Hammacher weten: ‘Gister avond was Arp bij mij en ik sprak met hem over K.-M. Hij wil u graag iets geven aan het prachtige museum indien u de verzendingskosten op zich neemt en de steenkosten (…) Hij is er heel blij mee dat er iets van hem in K-M komt. Het éérste stuk van hem in Holland!’

Het werd uiteindelijk geen stenen beeld, want daar was Arp nog niet helemaal tevreden over, maar een bronzen: Coquille-cristal (Schelp-kristal) uit 1938. Het werk kreeg een plaats in een zaal met werken van Piet Mondriaan, Ben Nicholson, Barbara Hepworth en Sophie Taeuber, Arps eerste vrouw.

Wolkenherder

Hammachers droom, een beeldentuin waar de bezoeker zou kunnen genieten van moderne beeldhouwkunst in relatie tot de natuur, was toen nog ver weg. Toen hij in 1960, na toestemming van het ministerie, concrete plannen kon gaan maken voor de tuin, kocht hij Berger de nuages (Wolkenherder) aan. Het beeld staat sinds de openingsdag van de tuin in 1961 nog steeds op dezelfde plaats, een goudkleurige gestalte in het groen. Een van de bekendste en mooiste beelden van het Kröller-Müller.

Lisette Pelsers
Lisette Pelsers
Januari 2017

Afbeeldingen: werkzaamheden aan klimaatinstallaties en bouw depot, werken van Jean Arp te zien in de tentoonstelling Arp: The Poetry of Forms, Jean Arp, Coquille-cristal (Schelp-kristal), 1938 en Jean Arp, Berger de nuages, 1953 (foto: Lida Goede)