Steven Aalders, View (After Bruegel, October/November), 2019

In zijn abstracte olieverfschilderijen verwerkt Steven Aalders het gedachtegoed van het modernisme van Piet Mondriaan en de Amerikaanse minimal art. Zijn werk is een poging om de traditie van de kunstgeschiedenis opnieuw in kaart te brengen en op een persoonlijke manier te interpreteren. Typisch modernistische principes als herhaling en het werken in reeksen verbindt hij met oudere tradities in de kunst.

Het ritme van het leven

De serie View (after Bruegel) uit 2019 bestaat uit zes schilderijen met elk drie verticale, monochrome kleurbanen. De gebruikte kleurenzijn gebaseerd  op De seizoenen, een cyclus van eveneens zes schilderijen over de jaargetijden van Pieter Bruegel de Oude uit het midden van de 16de eeuw. In View verbindt Steven Aalders het seriematige werken uit de jaren zeventig met de oude verbeelding van de seizoenen, die ooit het ritme van het leven bepaalden. In de tentoonstelling wordt de serie vergezeld van andere recente werken, waarvan het kleurgebruik eveneens is gerelateerd aan de verschillende seizoenen. Zo ontstaat een verbinding tussen de kleurencirkel met zijn verloop van de ene kleur in de andere en de seizoenen als concept van tijd en ruimte.

In 2017 verbleef Steven Aalders vier maanden in het Van Doesburghuis in Meudon bij Parijs. Bij de tentoonstelling is de film Steven Aalders op zoek naar rood geel & blauw te zien, die Robert-Jan Muller, Rudolf Evenhuis, Bas Wooldrik en Robert van Altena maakten tijdens dit verblijf. Deze film wordt vertoond in het museum.

Met verf

Steven Aalders. Seizoenen is de eerste tentoonstelling in de reeks Met verf. Hier presenteert het Kröller-Müller Museum het werk van hedendaagse schilders die in hun werk welbewust reflecteren op de kunsthistorische traditie. Na Steven Aalders volgen presentaties van Klaas Kloosterboer (Schermer, 1959), José Heerkens (Heeswijk-Dinther, 1950) en Paul Drissen (Oirsbeek, 1963).

De tentoonstelling is te zien van 13 november 2021 tot en met 26 juni 2022.

Afbeelding: Steven Aalders, View (After Bruegel, October/November), 2019