Van Gogh wilde niet zozeer een goed gelijkend portret maken, maar een voorstelling van een ‘wiegster’ of een ‘wiegenlied’ (‘berceuse’), die troost moest brengen. De wieg is niet te zien, maar Augustine houdt de lijnen vast waarmee ze de wieg kan bewegen.
Troost en warmte 
Van Gogh heeft met dit portret een speciale bedoeling. Het gaat hem niet zozeer om de gelijkenis van mevrouw Roulin maar om de sfeer van het schilderij. Augustine staat symbool voor het moederschap. De titel en de kleuren moeten, net als de muzieknoten in een wiegenliedje, een gevoel van troost en warmte oproepen bij de mensen die het schilderij zien.

Vernislaag
Net als in het portret van Joseph Roulin zijn delen van het schilderij in de loop van de tijd verkleurd, zoals in het nu wat gelige gezicht. Er zit een dikke en erg gele vernislaag op het schilderij en veel ander vuil. Hierdoor worden de felle kleuren bedekt door een geelbruine waas. 

Fan wordt boeker
Een vaste bezoeker en groot fan van het Kröller-Müller Museum wordt in 2014 Zilveren Boeker. Zij besluit een groot deel van de bijdrage te bestemmen voor een onderzoek naar de restauratiemogelijkheden van La Berceuse.

Uitslag onderzoek
De resultaten van het onderzoek wijzen uit dat een relatief groot deel van het schilderij niet gerestaureerd kan worden, omdat de vernislaag niet te verwijderen is. De investering is echter niet voor niets geweest, want dankzij het onderzoek is veel informatie verzameld over het werk en de conditie van de verf wat goed bruikbaar is voor restauratieonderzoek van andere werken van Van Gogh en zijn tijdgenoten. 

Vincent van Gogh, La Berceuse (portret van Madame Roulin), december 1888-januari 1889